Как да изберем крик за кола

Как да изберем крик за кола

„Кола без крик не е кола“, казват автомобилистите. В това има истина: крикът ще ви помогне да смените колела, да излезете от дупка и да поправите самата кола. Има няколко вида крикове: те са подходящи за различни цели и условия на съхранение. Ще ви кажем как да изберете крик, който няма да се счупи под тежестта на колата и ще се превърне в надежден помощник.

По какви параметри да изберете крик за автомобил?

Първо, трябва да определите 3 параметъра: товароподемност, височина на повдигане и максимална височина на повдигане. Въз основа на тези данни и целта на употреба можете да направите окончателния избор на крик за вашата кола.

Товаподемност на крика

Всички устройства се различават по товароподемност: един тип крик има модели за различни товари. Вземете предвид теглото на автомобила плюс 200-300 кг резерв: за кола от един и половина тона изберете крик с товароподемност 1700-1800 кг. Ако повдигащият механизъм е проектиран за по-малко тегло, той ще се счупи и колата ще падне – повредата е неизбежна!
Височина на повдигане

Височината на повдигане е минималната височина, на която повдигащото устройство започва да работи. За да я изчислите, паркирайте колата на равна повърхност, измерете височината от пътната настилка до прага на колата и извадете от нея височината на профила на гумата: това е важно, за да може крикът да се постави под дъното на колата със спукана гума.

Височина на повдигане

Височината на повдигане е максималната височина, до която избраният крик може да повдигне колата ви. За да смените колело, да свалите скоростната кутия или да извършите ремонт, е достатъчно повдигане от 30 до 50 см. Повдигане с повече от 50 см е необходимо, ако колата е паднала в дълбока дупка с колело.

Кой крик да изберете за кола и камион

Сред най-често срещаните видове крикове са:

  • Рейка
  • Винтови (те включват диамантени крикове)
  • Хидравлични (бутилкови и телескопични)
  • Пневматични

Всеки вид има своите плюсове и минуси.

Рейкови крикове

Рейкавите крикове ще помогнат за издърпване на автомобилна колела от дупка, много често производителите на автомобили ги използват като стандартен механизъм за повдигане. Има лостови модели, които повдигат товара благодарение на хода на лапата, която удължава повдигащата рейка, и зъбни модели, които повдигат автомобила с помощта на зъбни колела, благодарение на въртенето на дръжката.

Те имат добра товароподемност (до 20 тона) и средна височина на повдигане, докато височина на повдигане от 30 мм е подходяща за автомобили с най-нисък просвет (или за „спуснати“ автомобили). Те са леки и компактни, могат да се носят и използват не само за повдигане, но и като лебедка. Има и недостатъци – ще трябва да го използвате с физическа сила.

Винтови крикове

Един от най-популярните видове: това са диамантените крикове, които се доставят стандартно в комплекта с автомобила. При винтовите крикове за работата е отговорен винт с панта и опорна чашка, конструкцията се задвижва от дръжка: в зависимост от това в каква посока се върти, опорната платформа ще се повдига или спуска.

Товароподемността на диамантените крикове е средно от 0,5 до 3 тона. Те тежат малко, имат голяма опорна платформа и могат да се носят в багажника, освен това имат ниска цена. Имат най-ниска височина на повдигане и голяма височина на повдигане – до 40 см. Има и недостатъци – ще трябва да използвате сериозна физическа сила, за да повдигнете автомобил с такъв крик. Диамантеният крик е подходящ за постоянно съхранение в багажника на автомобил „за всеки случай“ – определено ще можете да смените спукана гума с резервна гума на пътя с него!

Хидравлични крикове

Хидравличните крикове повдигат поради налягането на работния флуид. Те включват бутилкови, телескопични и подвижни крикове.

Бутилковите крикове имат един прът, поради което се наричат ​​още еднопрътови или еднобутални крикове, а телескопичните крикове имат един прът, вкаран в друг, поради което телескопичните крикове поставят рекорди по височина на повдигане и товароносимост.

Те трябва да се съхраняват и използват строго вертикално, за да не изтече маслото. По време на употреба нивото на течността трябва да се следи и маслото да се добавя навреме, както и да се проверява херметичността на уплътненията.

Бутилковите и телескопичните крикове имат плавен ход, като за минимално повдигане трябва да се прилага физическа сила. Конструкцията е стабилна и заема много малко място в гаража или в багажника на автомобил.

Има и недостатъци: невъзможно е прецизно да се регулира височината на спускане, а хидравличните повдигачи са много по-склонни да се повредят от винтовите. Изберете тези видове крикове, ако сами ремонтирате колата си и трябва да я повдигнете на максимална височина.

Пневматични крикове

Пневматичният повдигащ механизъм повдига автомобил с помощта на сгъстен въздух – те имат въздушна камера, която се разширява и повдига автомобила. Пневматичният крик много бързо ще повдигне автомобила до желаната височина и като цяло е много надежден, при условие че всички клапани и кранове са в добро състояние. Но ако поне един клапан изпусне въздух, колата ще падне рязко надолу – сериозни повреди не могат да бъдат избегнати.

Сред пневматичните крикове има както компактни, така и стационарни модели: първият вариант е доста подходящ за лични цели, само не забравяйте, че ще трябва да носите със себе си и компресор.

Нека обобщим: кой крик да изберете за автомобил

Първо, обърнете внимание на товароподемността, защото крикът определено няма да може да работи нормално на границата на възможностите си – трябва да има резерв от тегло от поне 200-300 кг.

Височината на повдигане трябва да е достатъчна за сваляне на колелото – от 30 см, а височината на повдигане трябва да е по-ниска от клиренса с височината на профила на гумата.

Диамантените крикове са леки и семпли по дизайн, могат да се носят със себе си в багажника на автомобил.

Бутилковите крикове са подходящи за леки и товарни автомобили, тъй като имат голяма товароподемност. Телескопичните крикове повдигат превозни средства на рекордна височина – до 500 мм. И двата вида крикове трябва да се съхраняват само в изправено положение.

За лек автомобил е по-добре да изберете ромбовиден или малък хидравличен крик: те ще заемат малко място в багажника. За камион е необходим хидравличен крик.

Стационарни пневматични крикове са чудесни за гараж, сервиз или магазин за гуми, но има и компактни пневматични повдигащи устройства: трябва да носите компресор със себе си.

Не е достатъчно да изберете правилния, важно е и да използвате крика правилно

Изберете височината на повдигане в зависимост от целта: за да свалите колело, е достатъчно то да се отдели от земята, за да проверите окачването, трябва да повдигнете колата още по-високо.

Крикът може да се постави само върху равна, твърда повърхност: бетон, асфалт. Тогава повдигачът няма да се движи и колата няма да падне от опората. Не забравяйте да поставите заключващи обувки под колелата, които ще останат на земята.

Крикът се използва само за повдигане, но не и за опора: не оставяйте колата върху него. След като повдигнете до желаната височина, поставете предпазни стойки под колата – сега можете да работите!

На много автомобили мястото за монтиране на крика е обозначено със стрелки. Ако няма знаци, внимателно проучете инструкциите за експлоатация на автомобила – там трябва да има информация.

Какво категорично не бива да правите:

Не поставяйте крика под дъното на автомобила: металът там не е толкова здрав и дъното може да се повреди.

Не монтирайте повдигащото устройство под движещи се части на автомобила, например окачването.

Как да удължите живота на крика?

С течение на времето ходът на пръта на крика става по-малко плавен и колата се повдига рязко, скоростта на повдигане намалява и се налага да прилагате повече физическа сила. Това са първите „симптоми“ на проблеми – по-добре е да не ги допускате и да обслужвате крика своевременно.

При диамантените и ролкови крикове е необходимо да се смазват триещите се метални части с консистентна грес, за да се намали износването, а също така е важно да се почистват от замърсявания. Съхранявайте устройството на сухо място, за да предотвратите ръжда. Периодично проверявайте ролковия крик за течове на масло. Ако нитовете са разхлабени, винтовете или лостовете са повредени – не рискувайте и купете нов крик.

Ако хидравличният крик се използва неправилно (например, ако не отстраните своевременно замърсяванията от пръта), уплътненията ще се повредят, в резултат на което маслото ще изтече и ще трябва да го долеете. Ако маслото е замърсено, то трябва да се смени изцяло.

Ефективността на работата се влияе и от появата на въздушни мехурчета в хидравличния цилиндър: за да ги освободите, отворете байпасния клапан и капачката на отвора за пълнене на масло, след което бързо натиснете дръжката няколко пъти, за да освободите излишния въздух.

 

CATEGORIES
TAGS

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus (0 )